BEM´er sport en bewegen stelt zich voor!
Kees Akerboom is namens de Gemeente ´s-Hertogenbosch S-Port betrokken bij 'Niet Stapelen Maar Vervangen' als Bosche Educatieve Makelaar.
- Naam: Kees Akerboom
- BEMrol: vertegenwoordiger Sport en Bewegen
- Organisatie: Gemeente ’s-Hertogenbosch S-port
- Specaliteiten: Bewegen faciliteren voor het jonge kind 0-12/ gelijke kansen creëren / Belang van bewegen promoten
Ik ben Kees Akerboom. Werk nu bijna 2 jaar als teamleider van een groep enthousiaste Combinatiefunctionarissen (hierna CF). We zijn in dienst van S-port binnen de gemeente. De CF geven gymles op school en vervullen daarnaast een sleutelrol voor kinderen op het gebied van bewegen. Continu promoten we bewegen onder de jonge kinderen en ouders. Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat we genoeg bewegen. Net iets meer dan 50 % haalt de beweegnorm in Nederland. Kortom genoeg werk te verrichten.
Waarom vind je NSMV een belangrijk project?
Ik vind NSMV een belangrijk project om twee redenen. Ten eerste kan er een efficiëntie slag gemaakt worden. Door het koppelen van leerdoelen binnen het aanbod kan er slimmer en sneller lesstof gedeeld worden. Bovendien kan er door aanbod van derden druk weggenomen worden binnen het onderwijs.
Waarvoor kunnen mensen jouw benaderen?
Mijn rol is om aanbieders na te laten denken over hoe leerdoelen van een bepaald thema samen kunnen gaan met die van andere thema’s. Door in gesprek te gaan en te verkennen kunnen we dit realiseren en controleren of het aanbod geschikt is voor NSMV. Uiteindelijk plaatsen wij het aanbod online op wikiwijs en zorgen zo voor vindbaarheid binnen de scholen.
Wat is je wens voor het onderwijs en jouw thema over 5 jaar?
Mijn wens is om kinderen meer in beweging te laten leren. Het zitten duurt veelal te lang en er zijn talloze onderzoeken die aantonen dat meer bewegen alleen maar positieve effecten heeft. Zeker ook op cognitief vlak. Door methodes wat meer los te durven laten en de combinaties te maken met leerdoelen zie ik kansen om de kinderen en docenten een harmonieuzere schooldag te laten beleven. Daarin wordt bewegen ingezet om activiteiten af te wisselen, lesstof tot je te nemen en meer natuurlijk in te gaan op de behoeften van jonge kinderen. De docenten zullen de meerwaarde leren kennen en niet meer zonder kunnen. Op naar max 60% stilzitten en 40% bewegen.